Samen de natuur in

Wat is Samen de natuur in
Samen de natuur in is een natuurclub die speciaal bedoeld is voor mensen met een verstandelijke beperking die de natuur in willen. Onder deze noemer worden sinds 2007 door de Vereniging Vrijwilligers Hollandse Biesbosch in samenspraak met het Nationaal Park De Biesbosch activiteiten ontwikkeld. De begeleiding wordt verzorgd door ervaren natuurgidsen van de Vereniging Vrijwilligers Hollandse Biesbosch.

Hoe ziet een bijeenkomst eruit?
Iedere bijeenkomst gaat over een bepaald thema of onderwerp. Zo is een jaarlijks terugkerend thema “Biesbosch”. We trekken dan met de fluisterboot de Biesbosch in en gaan naar een echt griendwerkershuisje. We hebben het ook over jaargetijden, dieren, bloemen en bomen. Soms maken we een uitstapje naar bijvoorbeeld een boerderij en kijken daar wat er gemaakt kan worden met melk. Het clubjaar wordt afgesloten met een feest met een certificaatuitreiking.

Er zijn per jaar 10 bijeenkomsten. De cursus die nu draait zit vol, er kunnen nu geen nieuwe leden aangenomen worden.

Kosten
Lidmaatschap van Samen de natuur in kost € 37,50 per jaar. Hiervoor krijg je een clubmap die we gedurende het jaar vullen met dingen die we besproken hebben tijdens de bijeenkomsten.

Lid worden?
Kom gerust eens een keertje geheel vrijblijvend kijken, maar let op we hanteren een wachtlijst. Je kunt via het contactformulier contact opnemen door als ontvanger SDNI te kiezen.

Verdere informatie
Voor meer informatie over de werkzaamheden van Samen de natuur in kan je contact met ons opnemen. Je kunt via het contactformulier contact opnemen door als ontvanger SDNI te kiezen. Ons mailadres is sdni@www.vvhbiesbosch.nl.

Recente bijeenkomsten

Oude bijeenkomsten

Zaterdag 3 november 2018: Egels

Zaterdag 6 oktober 2018: Paddenstoelen

Zaterdag 22 september 2018: Pietje Pijl

Vandaag is het buitenprogramma letterlijk in het water gevallen. De vooruitzichten waren dusdanig dat het Pietje Pijl spel buiten uitgezet kon worden. Helaas aan het begin van de middag was het zo nat dat we de opdrachten naar binnen hebben moeten halen.

De groep was in vieren gedeeld en vol enthousiasme storten de deelnemers zich op de vragen:

1. Wij wonen in een huis. Maar dieren wonen niet in een huis. Waar wonen deze dieren? Zoek de plaatjes bij elkaar.
  2. Eendjes geven wij vaak brood. Maar wilde dieren zoeken zelf eten. Zoek van deze dieren hun eten.
  3. Bij een kip hoort een ei. Maar wat hoort bij deze dieren?
  4. Elk jaargetijde is anders. Zo is de zomer vaak zonnig en warm. Welk jaargetijde is het nu? Waar zie je dat aan? Zoek de plaatjes bij elkaar.
  5. Wat is natuur? Veel om ons heen is door mensen gemaakt. Bijvoorbeeld een gebouw. Bekijk de voorwerpen. Is het natuur?
  6. Luisteren doe je met je oren. Zien met je ogen. Voelen met je handen. Durf jij je hand in het gat te steken? Wat voel je?
  7. Wie woont waar in de boom. Prik de plaatjes op de juiste plek in de boom.
  8. Wat doet een bever met zijn staart?

Uiteindelijk waren we allemaal winnaar!

Zaterdag 30 juni 2018: Vaartocht met Sterling

Met een stralende zon vertrekken we met de Sterling naar de keet

In de keet wacht de griendwerker bij een vuurtje ons op

Kraanwater of een wc zien er anders uit

Terug aan boord een lekkere cupcake

Kortom feest

Zaterdag 26 mei 2018: Kaasboerderij Kinderdijk

Met uitzicht op Kinderdijk en met de smaak van koeien-, geiten- en schapenkaas, spelen we oud Hollandse spelletjes.

Zaterdag 14 april 2018: De Biesbosch

Griendwerk is zwaar werk

Met scherp gereedschap is het gevaarlijk werken

Heel de week van huis, dus de griendkist met eten moet mee

Geknotte griend

We maken van pitriet een mandje

Zaterdag 17 maart 2018: De bever
Er leven heel veel bevers in de Biesbosch
Bevers eten boomschors en planten. Ze knagen bomen om.
Een bever woont in een burcht aan het water.
We proberen te knagen als een bever.
En maken een bevermasker.

Zaterdag 17 februari 2018: Landschappen.
Een landschap is een heel groot stuk natuur.
In een landschap horen kleine dingen thuis, zoals een bloem,

maar ook hele grote dingen zoals een rivier. Een landschap is

niet alleen natuur, maar ook bijvoorbeeld een huis.

Er zijn veel verschillende soorten landschappen:

• Biesbosch-landschap
  • rivieren-landschap
  • polder-landschap, maar ook
  • woestijn-landschap
Elk landschap heeft zijn eigen bijzonderheden.

De Biesbosch heeft een bever.

Een woestijn heeft een cactus. En we maken een heuse cactus.

Zaterdag 20 januari 2018: Wat is natuur?

Natuur is alles wat vanzelf groeit en bloeit.

Dus zonder hulp van mensen.

Bijvoorbeeld een bloem.
Maar ook mist en een regenboog.
Natuur is niet binnen.

Natuur is altijd buiten.

Regenwater en een blad van een boom zijn natuur.